Zdrowa kuchnia

To co jemy ma wpływ na nasze zdrowie. Każdy o tym wie, ale część z nas zna te słowa jedynie z teorii. Ugotujmy dwa jajka – jedno ekologiczne, a drugie z chowu klatkowego. Od razu zauważymy kolosalną różnicę w smaku. Skoro to co jedzą kury ma tak duży wpływ na smak jajek, to pomyślmy jak duży wpływ na nas ma nasza dieta. Każdy z nas ma inny styl życia i przyzwyczajenia, dlatego dieta powinna być dostosowana do konkretnej osoby, jednak sami dobrze wiemy co warto wykluczyć z naszego jadłospisu. Aby było łatwiej, dobrze znać niektóre zamienniki klasycznych dodatków do których się przyzwyczailiśmy.

Sól odgrywa ważną rolę w organizmie, lecz w dzisiejszych czasach mocno jej nadużywamy. Solimy wszystko, często zbyt często, a do tego zajadamy się słonymi przekąskami, takimi tak chipsy, paluszki czy frytki. Dlaczego solimy potrawy? By wzbogacić i wzmocnić ich smak. Sól nie jest jednak jedynym dodatkiem, który posiada takie właściwości. Wiele ziół również wzmacnia smak, mając przy tym szereg dodatkowych właściwości zdrowotnych. Pieprz na przykład wspomaga proces trawienia kurkuma posiada silne działanie antynowotworowe, a lubczyk nazywany często bywa jako „maggi”, ponieważ w potrawach posiada podobny smak do słynnej przyprawy w płynie. Skoro ograniczamy sól, zróbmy to samo z cukrem. Czekolada jest zdrowa, ale tylko w pewnych ilościach i tylko jeśli mówimy o czekoladzie gorzkiej. Poza nią zjadamy bardzo dużą ilość batoników i ciastek, które możemy w bardzo łatwo zamienić na owoce świeże i suszone, na przykład suszone jabłka i banany lub rodzinki i mieszanki bakalii. Jeżeli mamy ochotę na batoniki, wybierajmy te zdrowsze, na przykład w formie sprasowanego musli. W ten sposób zjemy coś słodkiego i nie będziemy tak bardzo obciążać organizmu zbyt dużą ilością cukru. Cukier w ogromnych ilościach sypany jest także do najpopularniejszych napojów. Czytając etykiety niektórych z nich, dowiemy się, że na 100g niektórych napojów, przypada 9g cukru. Łyżeczka do herbaty pomieści w sobie około 3g cukru, więc załóżmy, że standardowa szklanka posiada pojemność 250ml. Nalewając całą szklankę popularnego, czarnego napoju gazowanego, znajdziemy w niej aż 7,5 łyżeczki cukru! Nie ma nic złego w tym by od czasu do czasu zjeść lub wypić coś niezdrowego, ale warto pozbywać się szkodliwych dla zdrowia przyzwyczajeń i zamienić napoje gazowane na wodę, herbatę, szczególnie zieloną i białą, oraz soki. Często jemy smażone przekąski, takie jak frytki. Od czasu do czasu nie ma w tym nic złego, ale możemy połączyć zdrowie ze smakiem. Zamiast frytek, spróbujmy przygotować pieczone marchewki i seler. W ten sposób dostarczymy organizmowi cennych witamin i substancji odżywczych, ciesząc się przy tym bardzo dobrym smakiem.

Nie ma nic złego w tym, by od czasu do czasu zjeść coś, co jest uważane za niezdrowe. Nie można popadać w skrajność, jednak bardzo często nasza dieta jest zbyt bogata w cukier i sól, a zbyt uboga w witaminy i mikroelementy. Nie musimy całkowicie przemeblowywać naszych przyzwyczajeń żywieniowych, ale warto skupić się na kilku niezdrowych nawykach i zamiast się ich pozbywać, znajdźmy zamienniki. Idźmy w naturę i używajmy ziół, owoców i soków, a nasz organizm nam za to podziękuję.

źródło: https://naczynia.olkusz.pl/